Konstantin Stanislavski (1863-1938) is wereldwijd vermaard om zijn hervormingen binnen het theater en vooral om zijn acteermethode, beter bekend als ‘the Method’. Stanislavski’s methode en ensceneringen worden tot op de dag van vandaag zowel op het toneel als in de film toegepast.
Deze briefwisseling is de weerslag van vijf jaar intensief contact en weerspiegelt heel verschillende stadia in het leven van beide mannen, die bijna even oud waren. Voor Stanislavski is dit het begin van zijn professionele carrière als acteur en regisseur. Tsjechov staat tijdens deze periode, waarin hij zijn beroemdste drama’s schreef, op het hoogtepunt van zijn roem als schrijver. Tevens zijn dit Tsjechovs laatste levensjaren waarin hij trouwde met de actrice Olga Knipper en de tuberculose meer en meer zou opspelen. De ziekte maakte hem het schrijven steeds moeilijker en was de reden dat hij de winters niet in Moskou of St.Petersburg doorbracht, maar in Jalta of in het buitenland. Overigens was deze gedwongen ‘verbanning’ de directe aanleiding voor deze correspondentie, die anders nooit het licht had gezien. Hun samenwerking is vastgelegd in deze bijzondere briefwisseling die een interessante kijk geeft op de ontstaansgeschiedenis van theaterproducties als De meeuw en De kersentuin.